Kodulehe optimeerimine – Kuidas teostada SEO analüüs ühe tunniga

kodulehe optimeerimine

SEO (search engine optimization) on kriitiline element selleks, et otsingumootorites nähtav olla. Olgem ausad, leitav koduleht tõstab järjepidevalt bränditeadlikkust ning seeläbi ka müüki.

SEO on aina rohkem muutumas turundajate prioriteediks, sest see ühildub hästi sisuturundusega - kodulehele loodud uut sisu saab suurepäraselt kasutada ka sotsiaalmeedia turunduses, meediaväljaannetes ja nii edasi. Ignoreerides seda, jätate Te lauale suure osa potentsiaalsest müügist, mida Teie koduleht teile tuua võiks.

Kuidas teostada SEO-d? Kõige lihtsam viis on alustada kodulehe analüüsimisest.

Analüüsi abil on võimalik tuvastada, kuidas koduleht antud hetkel toimib ning milliseid tegevusi saaks teha selleks, et otsingutulemusi tõsta.

Kuid enne kui me analüüsi alustame on oluline mõista, kuidas kodulehe optimeerimine toimib.

Antud artiklis keskendume Google otsingumootorile, sest see on peamine koht, kus nähtavad olla tahetakse.

Mis asi on SEO analüüs?

Google otsingumootori eesmärk on inimeste otsinguid võimalikult hästi rahuldada. Selle jaoks töötavad nad pidevalt välja algorütme, mis aitavad otsingumootoril informatsiooni paremini mõista ning seeläbi tuua kasutajateni asjakohaseid otsingutulemusi.

Varem kui otsingumootori algorütmid veel nii arenenud ei olnud, piisas sellest, et iga märksõna jaoks loodi eraldi leht, mis topiti paksult soovitud märksõnu täis ning peatselt võis lehte näha otsingutulemuste tipus.

Kuna Google on samuti ettevõte, mis soovib raha teenida, on nende jaoks oluline, et inimesed nende otsingumootorit kasutaks - nad ei oleks praegu need kes nad on, kui nad viletsaid lehti esile tooks. Tihedalt ühte märksõna täis lehed ei pruugi inimestele mingit väärtust pakkuda ning selliste parameetritega ei saa Google garanteerida, et nendel lehtedel üldse midagi kasulikku on.

Lehed, mis soovivad otsingumootoris esile tulla peavad:

  • Rahuldama otsinguid võimalikult täpselt, pakkudes kasutajatele asjakohast informatsiooni. Võib ka mõelda nii, et kui inimene otsib sõna "põder", siis tahab ta enamasti teada looma kohta - mitte põdravorsti või mõne isiku kelle perekonnanimi on Põder. 
  • Olema kasutajasõbralikud. Kasutajasõbralikkus tähendab seda, et lehel on lihtne navigeerida, leht ei ole katkine ning seal ei ole ülemäärases koguses reklaame. Siia alla lähevad ka sellised faktorid nagu lehe laadimiskiirus ja ohutus.
  • Olema mobiilisõbralikud. Väga suur osa kasutajatest kasutavad tänapäeval mobiili selleks, et internetist vastuseid otsida. Lehed, mis ei toimi mobiilidel hästi, kannatavad ka otsingutulemustes.

Neid faktoreid on veel ning nendesse saab spetsiifilisemalt minna, kuid need on põhilised punktid, mida tuleks silmas pidada. Lähtudes nendest, võib kindel olla, et ükski muutuv algorütm kodulehe otsingutulemusi ei riku.

Selle tõttu ongi oluline teostada aeg-ajalt oma kodulehele SEO analüüs, mille eesmärk on tuvastada kodulehel olevad probleemid, potentsiaalsed murekohad ning avada võimalused paremate otsingutulemuste saavutamiseks. 

Kui tihedalt tuleks selline audit läbi viia? See sõltub konkurentsist, sellest kas kodulehel on hiljuti toimunud muutusi ja kui tihedalt Teie lehte külastatakse. Soovituslik oleks SEO audit teostada iga 6-12 kuu tagant.

SEO analüüsi põhikomponendid

Analüüsi läbi viies lähtume kolmest SEO põhikomponendist:

  • Sisu (märksõnad, sisutekstide pikkused jne.)
  • Optimisatsioon (lehe laadimiskiirus, märksõnad pealkirjades jt.)
  • Lingid (lehe sisesed, -välised ja lehelt välja minevad lingid)
Image

Siin on nimekiri paljudest faktoritest, mida Google kasutab otsingutulemuste määramisel. Nende kõikide läbimiseks kuluks tohutult palju aega - selle analüüsiga käime läbi kõige olulisemad punktid.

Niisiis, hakkame analüüsiga pihta.

1. Alusta analüüsi lehe struktuuri ülevaatest

Kodulehe struktuuri ülevaate saame tehes kodulehele crawli, kasutades programmi Screaming Frog SEO Spider (tasuta kuni 500 URL-i ehk aadressini). Sellest peaks iga väiksema ja keskmise lehe jaoks piisama. Crawl tähendab seda, et programm läheb Teie kodulehele ning korjab sealt kogu võimaliku informatsiooni - sarnasel kujul indekseerib ka Google veebilehti.

Screaming Frog SEO Spideri abil saame tuvastada lehelt probleemsed pealkirjad, katkised lingid, viletsad märksõnad ja pildid, korduvad lehed (otsingumootorile ei meeldi, kui ühte lehte on mitu varianti, sest see tekitab segadust; tavaliselt on probleem siis, kui lehest on kaks varianti: http ja https), liigsed ümbersuunamised ja ühendamata lehed.

Kuidas crawl läbi viia

1. Tõmba ja installeeri Screaming Frog SEO Spider programm

2. Ava Screaming Frog SEO Spider

3. Sisesta otsingusse koduleht

Image

4. Vajuta start ning crawl hakkab pihta

Image

5. Analüüsi lehe struktuuri

Selle punkti juures võib peatuda väga pikaks ajaks, praeguseks on oluline, et Te teate kuidas crawl läbi viia. Järgnevates peatükkides seletan, kuidas vajalikku informatsiooni tõlgendada.

Manuaalne otsingumootori analüüs

Osa informatsioonist saab kätte ka lihtsalt Google otsingumootorit kasutades. 

Selle jaoks uurige kas:

  • Kas Teie koduleht on esimesel kohal otsides lehe nime järgi?
  • Teie koduleht tuleb välja soovitud märksõnu otsides ning mis positsioonidel? See ei ole ilmtingimata oluline, et leht iga märksõnaga esimesel kohal oleks - otsingutulemuste keskel on täiesti normaalne.

Selleks, et näha milliseid lehti Google indekseerinud on, sisestage otsingumootorisse: site:teiekoduleht.ee

Kasuta väliseid SEO analüüsimise vahendeid

Siin on mõned veebilehed, mis aitavad Teil oma kodulehe SEO-d paremini mõista.  Need lehed annavad hinnangu Teie kodulehele sõltuvalt analüüsitavatest punktidest.

Nende abil saab tuvastada mitmeid puuduseid ning näiteks märksõnade esinemise sagedust - ise midagi analüüsima ei pea.

 

2. Veenduge, et Teie kodulehest on ainult üks aadress indekseeritav

Taaskord kasutame eelnevalt mainitud Screaming Frog SEO Spiderit. 

Selle jaoks teostage uuesti crawl (juhul, kui te olete programmi vahepeal kinni pannud). 

Seekord tuleb aadressite hulgast tuvastada, kas lehest on leida ainult üks http / https variant või mõlemad.

Image

Antud juhul on näidiseks kasutatud neti.ee kodulehte.

Noolega on näidatud http / https kohtadele, neti.ee puhul on tehtud ümbersuunamine http aadressilt https-i peale ning ülejäänud aadressid kajastuvad kõik https alt.

Ümbersuunamine on tuvastatav "Status Code", "Status" ja "Indexability" sektsioonide alt. Antud näidisel on http aadressi taga 301 kood - see tähendab jäävat ümbersuunamist (aeg-ajalt tehakse ka ajutisi ümbersuunamisi, näiteks kui kodulehte uuendatakse). Samuti on "Status" all kirjas "Moved Permanently" ning "Indexability" all on "Non-Indexable".

Kui Te märkate, et ülejäänud aadressite algused on samasugused (kas siis http või https), on kõik hästi. Kui aga märkate, et http ja https algused on läbisegi ning kõik on idekseeritavad, siis tasuks suhelda kodulehe tegijaga või paluda kodulehe majutusest abi ümber suunamisega.

3. Kontrollige lehtede pealkirju ja kirjeldusi

Kas Teie kodulehe alamlehtede pealkirjad ja kirjeldused vastavad soovitud märksõnadele? Kas nende seas esineb kordusi?

Nagu ka eelnevalt mainisin, ei meeldi otsingumootorile korduv materjal - olgu see sisus, pealkirjades või kirjeldustes.

Pealkirjade korduste kontrollimine

Selle jaoks minge Screaming Frog SEO Spideris "Overview" sektsiooni alla, otsige ülesse alamkaust "Page Titles" ning vajutage "Duplicate" peale.

Image

Kui ühtegi kordust ei esine, on kõik hästi. Kui mõni kordus leidub, uurige, mis lehtedel need on ning kas need aitavad otsingumootoril mõista, mis lehega tegu on (või mitte).

Kirjelduste korduste kontrollimine

Sisuliselt on tegu samasuguse kontrolliga. Selle jaoks minge uuesti Screaming Frog SEO Spideris "Overview" sektsiooni peale, aga seekord minge alamkaustale "Meta Description" ja korduste uurimiseks "Duplicate" peale.

Image

Uurige taaskord, kas kordusi, puudusi vms. esineb ning mis eesmärgil?

Kirjelduste pärast ei tasu väga palju muretseda, sest need ei mõjuta otseselt otsingutulemusi - need aitavad inimestel paremini aru saada, mis lehega tegu on otsingtulemustes ning kui inimesed külastavad lehte, mõistab otsingumootor, et tegu on kasuliku lehega.

4. Veenduge märksõnade paigutuses

Selleks, et otsingutulemusi optimeerida, tuleb teada soovitud märksõnu ning veenduda, et Teie leht neid ka piisavalt välja toob.

Igal alamlehel võiks olla üks fookusmärksõna, mis esineb lehe pealkirjas, sisu pealkirjas, kirjelduses ja esimese saja sõna hulgas. See aitab Googlel aru saada, mis teemal lehe sisu on ning mis otsingupäringutel lehte näidata.

5. Kontrollige, et kodulehel ei oleks katkiseid lehekülgi

Katkised lehed annavad Google otsingumootorile märku, et tegu võib olla mitte-kasutajasõbraliku lehega.

Selleks, et kontrollida, kas kodulehel on katkiseid linke, kasutame taaskord Screaming Frog SEO Spiderit.

Selle jaoks:

1. Veenduge, et Screaming Frog SEO Spideri crawl on teostatud.

2. Minge "Overview" peale, otsige üles alamkaust "Response Codes" ning vajutage "Client error (4xx)" peale.

Image

Kui kategooria all leidub linke, uurige, mis lehed need on ja kas need on indekseeritavad. Juhul kui lehed ei ole indekseeritavad, on kõik hästi - vastasel juhul tuleks võtta ühendust kodulehe tegija või mõne SEO eksperdiga.

6. Kontrollige kodulehe laadimiskiirust

Statistiliselt on tõestatud, et mida kauem veebileht laeb, seda kõrgem on võimalus, et inimesed sealt lahkuvad enne, kui kui leht ära laeb.

Alates 2018 aasta juulist arvestab Google lehe laadimiskiirust otsingutulemuste määramisel.

Selle jaoks, et kontrollida lehe laadimiskiirust läbi Google,

Image

Google Pagespeed Insights annab Teie lehele skoori (mis näitab samuti, kuidas otsingumootor Teie lehte hindab).

Lisaks skoorile on allpool välja toodud laadimiskiirus ning erinevad soovitused, mida saab lehel rakendada selleks, et see kiiremini laeks.

7. Kontrollige kodulehe domeeni- ja lehe autoriteediskoori (DA ja PA)

Kui Teie koduleht ei ole otsingumootoris üldse nähtav, võib probleem olla ka selles, et Teie koduleht on lihtsalt väga noor. Üks määravaid faktoreid otsingumootoris on ka domeeni vanus.

Selleks, et kontrollida kodulehe domeeni- ja lehe autoriteediskoori, minge lehele https://websiteseochecker.com/bulk-check-page-authority/ ning sisestage oma kodulehe aadress.

Image

DA (domain authority) ehk domeeni autoriteet ja PA (page authority) ehk lehe autoriteet on ettevõtte MOZ poolt välja töötatud skoorid, mis hindavad lehtede tugevust. 

Arvestatavate faktorite alla kuuluvad kodulehe vanus, alamlehe vanus, külastatavus, lehele suunatud linkide arv ja kvaliteet ning paljud teised.

8. Kontrollige kodulehele suunatud linke (backlingid)

Kodulehele teistelt veebilehtedelt suunatud lingid annavad Googlele märku, et tegu on lehega, millele tasub viidata. Paljudele ettevõtete lehtedele tekivad suunatud lingid läbi äri tegemise "orgaaniliselt". Enamasti aga ainult sellest ei piisa - eriti väiksemate ettevõtete puhul. 

Suunavate linkide ehitamine tõstab lehe autoriteeti ja parandab otsingutulemusi.

NB. Google on palju vaeva näinud selleks, et karistada veebilehti, mis endale ise linke ehitavad. Varem oli kombeks osta internetist kokku tuhandeid suunamisi - ning sellel ajal see toimis. Mingil hetkel aga tuli välja algorütm, mis tuvastas need ostetud lingid ja need veebilehed, kes sellega tegelesid, kaotasid kõik otsingupositsioonid.

Lingid peavad olema kodulehele teemakohased ja loogilised. Näitena võib tuua ka analoogi - jalgrattapoes ei soovitata üldjuhul klientidele, et millisest kohast kvaliteetset koeratoitu osta.

Kuidas kontrollida backlinke

1. Minge lehele https://ahrefs.com/backlink-checker

2. Sisestage oma kodulehe aadress

3. Vaadelge suunavaid linke, mis kohast lehel suunamine tuleb ja suunava lehe autoriteeti

Antud ülesannet täidavad ka teised süsteemid (näiteks SEMRush), kuid meie lemmikuks on tänu töökindlusele ja lihtsusele saanud Ahrefs.

Selles kontrollis kasutasime Ahrefsi piiratud tasuta funktsiooni, aga kui SEO tegemise huvi on, tasub kindlasti uurida ka tasulise versiooni kohta (hinnad algavad $99/kuu). Tasulise versiooni puhul on võimalik jälgida ka märksõnade liikumisi, ennustada potentsiaalset külastatavust ja palju muud.

 

Kokkuvõte

Kodulehe optimeerimisega seotud tegevusi on lugematu arv, kuid kuskilt tuleb alustada. Loodan, et antud analüüsi teostamise õpetusest oli Teile kasu.

Võtame ühe korra veel kokku tehtud tegevused.

1. Alusta analüüsi lehe struktuuri ülevaatest

Õppisime kasutama Screaming Frog SEO Spiderit, tegime manuaalse otsingumootori analüüsi ja kasutasime väliseid SEO auditi vahendeid.

2. Veenduge, et Teie kodulehest on ainult üks aadress indekseeritav

Screaming Frog SEO Spideri abil tuvastasime, kas lehel on indekseeritavaid aadresse üks või mitu (http / https).

3. Kontrollige lehtede pealkirju ja kirjeldusi

Kontrollisime alamlehtede pealkirju ja kirjeldusi, et need ei korduks ning et ei esineks muid veidrusi.

4. Veenduge märksõnade paigutuses

Uurisime kodulehe märksõnade paigutust ning sagedust.

5. Kontrollige, et kodulehel ei oleks katkiseid lehekülgi

Otsisime Screaming Frog SEO Spideri abil katkiseid lehti, mis võivad otsingutulemusi rikkuda.

6. Kontrollige kodulehe laadimiskiirust

Uurisime kodulehe laadimiskiiruse kohta ning saime Google programmilt abistavaid soovitusi.

7. Kontrollige kodulehe domeeni- ja lehe autoriteediskoori (DA ja PA)

Uurisime kodulehe domeeni- ja autoriteediskoori selleks, et rohkem teada saada lehe tugevuse kohta.

8. Kontrollige kodulehele suunatud linke

Kontrollisime kodulehele suunatud linke, et targemaks saada domeeni autoriteedi ning suunavate linkide osas.

 

Loodan, et antud õpetusest oli Teile kasu. SEO töö ei ole sellega kaugeltki läbi!

Tulevikus on oodata uusi õpetusi mis näitavad täpsemalt, kuidas oma kodulehel neid muutusi teostada.

SEO-ga seotud küsimustes soovitame ka lugeda meie teenuste lehte: otsingumootori optimeerimine.